توليد طلا از باکتري

دانشمند ايراني دانشگاه دولتي ميشيگان موفق به استفاده از نوعي باکتري براي توليد طلاي جامد شد.

کاظم کاشفي باکتري اي کشف کرد که توانايي مقاومت در برابر مواد سمي دارد و مي‌تواند طلاي 24 قيراط توليد کند. محققان به تقليد فرايندي که به اعتقاد آنها در طبيعت روي مي‌دهد، اين باکتري را با ميزان زيادي کلريد طلا تغذيه کردند. در يک هفته اين باکتري اين ماده سمي را به تکه‌اي از طلا تبديل کرد.

اين استاديار ميکروبيولوژي و ژنتيک مولکولي دراين باره گفت: کيمياگري ميکروبي کاري است که ما انجام داديم يعني توليد طلاي ارزشمند از چيزي که هيچ ارزشي ندارد.



شيوه‌اي ساده براي تشخيص سرطان

دانشمند ايراني مقيم امريكا بهرام جلالي، ميکروسکوپ اپتيکي جديدي ساخته است که مي‌تواند کارهاي دشواري مانند تشخيص و جداسازي سلول‌هاي نادر را از جمعيت زيادي از سلول‌هاي متنوع انجام دهد و تشخيص اوليه و نظارت بر سرطان را بسيار ساده‌تر کند.

بهرام جلالي رئيس بخش اپتيک – الکترونيک در دانشکده مهندسي برق دانشگاه کاليفرنيا در لس آنجلس است. اين فناوري جديد غربالگري خون ظرفيت کار را به 100 هزار سلول در هر ثانيه افزايش مي‌دهد که تقريباً 100 برابر بيشتر از ميزاني است که آناليزورهاي خوني کنوني انجام مي‌دهند.



شناسايي افراد از طريق پا

پروفسور شهرام ايزدي با همکاري محققان اروپايي کف هوشمندي را براي خانه‌هاي هوشمند طراحي کرده‌اند.
 
در اين طرح پروفسور شهرام ايزدي دانشمند ايراني مرکز تحقيقات مايکروسافت در کمبريج انگليس و گروهي از دانشمندان آلماني يک سطح بسيار شفاف و حساس به فشار براي کف خانه ساخته‌اند که مي‌تواند به طور دقيقي رد و اثر افراد و مبلمان را در اتاق‌ها زير نظر داشته باشد.

اين فناوري کاربردهاي بسياري از جمله امنيت و اتوماسيون خانه‌ها و بازي‌هاي تعاملي دارد. علاوه بر امنيت خانه و محل کار، از اين فناوري مي‌توان در کمک به مراقبت از افراد مسن استفاده کرد مثلاً پرستار متوجه زمين خوردن فرد مسن مي‌شود.



ساخت رايانه پوشيدني

استاديار ايراني مهندسي برق دانشگاه تگزاس در دالاس يک رايانه بي‌سيم پوشيدني ساخته است که به اندازه يک دکمه است.

طرح ابتکاري پروفسور روزبه جعفري به خاطر اندازه کوچکش قابل پوشيدن و قرار گرفتن روي لباس است و زمينه را براي بهبود نظارت بر وضع سلامت افراد مسن و ياري رساندن در تعيين تغييرات در دوز نياز به داروها فراهم مي‌آورد.
 


توليد قلب مصنوعي

علي خادم الحسيني - استاديار دانشکده پزشکي هاروارد موفق به توليد قطعات نوآورانه قلب شد که از فناوري نانو براي ارتقاي رسانايي مواد در تحريک شکل‌گيري بافت قلب مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

توليد اين قطعات فوق باريک قلب، علم پزشکي را يک گام به توليد بافت‌هاي مصنوعي با عملکرد بالا که براي درمان قلب آسيب ديده يا ساير اندام‌ها نزديک‌تر مي‌کند.

در اين پروژه محققان ايراني ديگري از جمله دکتر مهدي نيکخواه، مسعود خبيري و محمد عزيزي نيز حضور داشته‌اند.
 


درمان نابينايي‌هاي غيرمادرزادي

دانشمند ايراني و استاد دانشگاه علوم پزشکي دانشگاه آريزونا با اختراع جراحي ليزيک چشم، انقلابي در درمان ناهنجاري‌هاي چشم و اصلاح ديد بسياري از بيماران ايجاد کرد.

غلامعلي پيمان - دانشمند ايراني و از اعضاي تالار مشاهير چشم‌پزشکي جهان است.

مهمترين دليل شهرت وي، اختراع عمل جراحي ليزيک است که به کمک آن افراد داراي ضعف بينايي مي‌‌توانند بدون استفاده از عينک، ديد طبيعي خود را بازيابند. از وي بيش از 135 عنوان اختراع به ثبت رسيده است.

غلامعلي پيمان مخترع ايراني جراحي ليزيک چشم و عضو انجمن جراحي آب مرواريد و رفرکتيو سال 91 در مراسمي مدال ملي فناوري و نوآوري ايالات متحده را به عنوان عاليترين نشان براي يک مخترع دريافت کرد.
 


کشف ژن سرطان

گروهي از محققان بين‌المللي با حضور يک دانشمند ايراني به نام فرهاد راوندي و به سرپرستي بيمارستان تحقيقات کودکان سنت جود امريكا، با تعيين توالي ژنوم کودکان مبتلا به سرطان خون موفق به شناسايي ژني همجوشي شده‌اند که مسئول بروز 30 درصد زيرمجموعه نادر سرطان خون کودکان (لوسمي) است.

اين يافته‌ها مي‌تواند روند درمان لوسمي حاد مگاکاريوبلاستيک کودکان AMKL را متحول کند.
 


توليد پادتن ايدز از شير گاو

محققان استراليايي با همکاري بهناز حيدرچي يک محقق ايراني اقدام به توليد شيرگاوي کردند که سلول‌ها را از ابتلا به اچ‌اي وي (ايدز) حفاظت مي‌کند.

شير توليد شده توسط اين محققان دربرگيرنده پادتني است که مي‌تواند از تمام سلولهاي بدن عليه ويروس ايدز «ويروس نقص ايمني انساني» حفاظت کند.

گام بعدي اين دانشمندان توليد کرمي است که زنان بتوانند با استفاده از آن خود را در مقابل اين بيماري محافظت کنند.
 


انتقال دارو با چسب‌هاي پوستي

بابک ضيايي محقق ايراني دانشگاه پرودو فناوري جديدي براي انتقال دارو از طريق چسب‌هاي پوستي ارائه کرده است اين چسب جديد لايه‌اي از يک پليمر لاستيک مانند موسوم به پلي دي متيل سيلوکسان دارد که معمولاً در پمپ‌ها از آن استفاده مي‌شود.

چسب‌هاي انتقال گرما در حال حاضر براي آزادسازي کنترل شده داروها استفاده مي‌شود.

از اين چسب‌ها براي انتقال داروهايي بهره‌برداري مي‌شود که مولکول‌هاي‌ريزي دارند و پوست مي‌تواند به سادگي آنها را از طريق منافذ خود جذب کند.
 


بازسازي چهره ايرانيان باستان

پژوهشگر ايراني دانشگاه پورتموث انگليس چهره دو ايراني باستان را براساس جمجمه‌هاي آنها بازسازي کرد. دکتر «مازيار اشرفيان بناب» متخصص ژنتيک که در بازسازي چهره براساس جمجمه تخصص دارد مي‌گويد اين دو جمجمه از طرف موزه تاريخ پزشکي ايران به دست او رسيده است.

اين نخستين بار است که جمجمه‌هاي به دست آمده از منطقه ايران در آزمايشگاه بازسازي چهره دانشگاه پورتموث بازسازي مي‌شود.
 


جداسازي نفت از آب

شهريار خسروشاهي پژوهشگر دانشکده مهندسي برق و علوم رايانه دانشگاه فناوري ماساچوست MIT در طرحي موفق شد نانوذرات ضد آب را با نفت مخلوط ‌کند که سپس مي‌توان با استفاده از آهن ربا، نفت را از آب جدا کرد. (ایران)

ما ایرانیا ترکوندیم خودمون خبر نداریم

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, | 13:8 | nikta |